Träna mera!

Idag har jag passat på att träna på Friskis & Svettis igen. Jag må säga att det inte är allt för lätt att prioritera 3ggr/vecka nu efter Tjejvasan. Jag tror jag tränat tre gånger på en månad. Men det är bättre än inget! Min ambition är att bli lite mer frekvent från nästa vecka. Jag behöver peppa mig själv, och jag vet att när jag har tränat så mår jag såå bra. Jag blir piggare, gladare, känner mig starkare. Jag blir dessutom mer ohungrig – eller snarare så går jag inte runt och är småsugen på nåt att äta som jag annars lätt kan vara.

Min kärlek, barnens förebild och trygghet, är hemma igen efter att ha varit bortrest hela veckan. Dessutom har han fyllt år under tiden. Därför har jag och barnen planerat en 3-rättersmiddag där vi hoppas få sitta ner i lugn och ro, äta gott, prata och bara ha det trevligt. Det kommer att bjudas på

20150327_160524

Förrätt: Tomat och mozzarella-sallad
Varmrätt: Gulaschsoppa á la Birgitta Höglund
Efterrätt:  Fryst bananbädd med chokladblandad grädde toppad med jordgubbar.

Efterrätten är barnens egen komposition och det är såå gott. Grädden vispas hårt och blandas med 90%ig hackad choklad.

Varmrätten är ett riktigt långkok och denna variant har jag inte provat tidigare. Det är så smidigt och gott med långkok, då det sköter sig själv i ett par timmar. Jag är, generellt sett, väldigt förtjust i Birgitta Höglunds recept. Jag skulle inhandla hennes långkokbok på rean, men den hann tyvärr ta slut. Jag hoppas det blir nytryck snart. Tur nog fick jag ändå låna receptet av en vän.

Med önskan om en fin helg!
(…nästa vecka ska jag se till att träna 3 ggr!)