Inställningen är skillnaden

Idag hade jag beställt en personlig gyminstruktion på gymmet, men tyvärr blev han tvungen att avboka. Jag var ändå där och tränade i morse och har bokat in en ny tid på onsdag för instruktion. Det ser jag fram mot!

Som jag skrivit tidigare, har jag aldrig varit förtjust i att röra på mig speciellt mycket. Speciellt inte springa! Visst har jag försökt mig på att vara fysisk aktiv i olika omgångar. Men speciellt löpning har jag tyckt varit jobbigt redan innan jag gav mig ut i spåret. Jag hittade alla fel; det var jobbigt, för mycket uppförsbackar, det var rötter i vägen, mantrat ”är jag aldrig framme snart” fanns med under hela turen. För några år sedan hittade jag cykling, vilket jag tyckte om – då hann jag ju vila i utförsbackarna – men jag tröttnade efter ett tag när jag inte märkte någon skillnad på vågen. För mitt fokus på den tiden var att röra på mig för att gå ner i vikt. Inte för att må bra. Nu vet jag varför viktminskningen aldrig kom; dels åt jag precis som vanligt, enligt tallriksmodellen. Det är alldeles för mycket kolhydrater för mig har jag insett idag. Jag tittade aldrig på innehållsförteckningarna och såg hur mycket tillsatser som finns insprängt i maten – speciellt socker och sötningsmedel. Och när jag försökt göra en ansträngning att bli fysisk aktiv så fanns det ju anledning att få unna mig det där lilla extra på kvällen… Det resulterade i att jag snarare gick upp i vikt när jag ställde mig på vågen. Ingen fettförbränning överhuvudtaget. Jag fick kanske några muskler, men fettet stannade gladeligen kvar runt min kropp. Inga resultat på vågen gjorde att jag gav upp.

Vad är annorlunda denna gång? Den här gången motionerar jag för att må bra mentalt. Mitt fokus har varit löpning. Jag ville tycka om att springa, för det är ett sånt enkelt sätt att motionera på. Till en början handlade det om att lunka och gå. Jag bestämde mig för att så fort det kändes minsta lilla jobbigt skulle jag ta det lugnt. Lusten var viktig denna gång! Visst, alla mina löpturer har inte varit jätteroliga, men oftast tycker jag om det. Min man brukar peppa mig och säga de klassiska orden att Den bästa träningen är den som blir av. Det har fått vara mitt mantra när den har behövts. Idag tycker jag det är skönt att springa när jag gör det för att må bra; Hjärnan får rensa sina tankar under turen, jag tänker aldrig på hur jobbigt det är eller hur långt det är kvar. Jag tittar på vackra omgivningar. Jag kan tillåta mig att springa kortare om jag vill. Det har till och med hänt att jag sprungit längre än jag tänkt när det känts bra. Allt är ok. På köpet har jag bränt fett och gått ner i vikt. Jag blir piggare och gladare här hemma och det stärker mig själv när jag klarar av fysiska aktiviteter jag aldrig trott mig själv klara av tidigare.

IMG_8688IMG_8665IMG_8710
Att tillexempel klara av att klättra en höghöjdsbana, som jag gjorde i somras här på Idre Fjäll, tillsammans med äldsta sonen var oerhört roligt och stärkande. Jag fick så´n kick – både för att jag klarade av det och för att jag fick dela den upplevelsen tillsammans med honom, istället för att stå bredvid och titta på.

Hittills har min träning sett ut ungefär så här:

Juli, augusti
Gå/lunkat/sprungit varannan dag. Jag började kort, bara ett par km. Jag följde ett program i Runkeeper för att gå ner i vikt. Tappade ca 5 kg och jag väger nu mindre än jag gjort på gissningsvis 20 år. Lusten har varit viktig och jag har tillåtit mig att hellre promenera än att stanna hemma. Jag har haft en positiv inställning till mina prestationer. Allt jag gör är bra.

September
Jag fick ont i kroppen och det blev svårt för mig att ut och springa. Jag kände att min kropp behövde vila och då tillät jag mig vila. Jag försökte ändå mig på åtminstone en lång promenad med hunden varje dag. Dessutom gick jag på ett jympapass på Friskis & Svettis 1 gång/vecka.

23 september
Kände mig redo för att börja bygga muskler. Skaffade gymkort på Friskis och Svettis och planerar att träna 2-3 ggr/vecka. Den 1 oktober ska jag få personlig instruktion i gymmet, vilket innebär att jag ska kunna få hjälp att lägga upp min träning för att nå mina mål. Och vad mitt mål är, är givet. Tjejklassikern 2015, med första delmål Tjejvasan 28 februari.