Citronsorbet med chokladmousse – sockerfri såklart!!

Citronsorbet med chokladmousse

På helgen tillåter vi oss ibland att lyxa med något extra till middagen. Igår provade vi en citronsorbet med chokladmousse. Det blev fantastiskt gott, som även barnen njöt av. Vi ändrade lite från originalreceptet och kommer nästa gång att minska ytterligare lite på ingefäran. Men för övrigt så kan den nästan ses som en hälsoboost i förkylningstider med både citron och ingefära. Självklart så är det i måttlig mängd, såklart. Den är ju fortfarande sötad med frukt så är du känslig bör du vara försiktig eller avstå, så den inte drar igång oönskat sötsug. Framförallt är  chokladmoussen söt, men där kan en minska på antalet dadlar och/eller minska eller ta bort bananen.
Denna funkar absolut att bjuda på! Den är frisk, fräsch och fri från både socker och mjölk.

Portionerna var oerhört stora. Jag dubblade originalreceptet eftersom vi är 4. Men det hade räckt till 8 lagom portioner. Nästa gång halverar vi detta recept.

Glass med bara tre ingredienser
– Fem frusna bananer (infrysta i små bitar för att sedan underlätta vid mixningen)
– Juice från 4 ekologiska citroner (antalet väljer du efter smak)
– Cirka 3 centimeter färskriven ingefära (vi kommer att ta lite mindre nästa gång för bättre balans)

Mixa i en matberedare eller med hjälp av mixer. En juicer går också bra.
Förvara gärna i frysen en timme innan du äter. Har du glassen i frysen för länge blir den dock isig. (Det går bra att byta ut citronen och ingefäran mot vad du vill. Till exempel kakao, frusna hallon, pekannötter etcetera.)

Raw chokladmousse
2 avokado
2 tesked ekologisk kokosolja
2 dl dadlar
1 dl kakao
1 banan

Mixa i en matberedare eller med hjälp av mixer. En juicer går också bra.
Förvara gärna i frysen en timme innan du äter. Har du glassen i frysen för länge blir den dock isig.